PDA

View Full Version : Svenska

Maxinquaye
07-05-2010, 02:32 AM
Åh, ett nytt forum, och ingen har skrivit något på svenska än. :(

Or, had to introduce a topic in Swedish then. Keeping the flag high. :)

DrZoidberg
07-05-2010, 03:33 PM
Hej, hej, från land åf the viiiking.

Namatu
07-05-2010, 06:29 PM
Hej!

That's about all the Swedish I know, but I can understand all of DrZoidberg's post. Points for amazing feats of literacy? ;)

Sweden is a lovely land.

mattias
08-06-2010, 11:49 PM
Jag får passa på att säga hej här också. Inte mycket aktivitet än så länge men det kommer kanske fler?

Maxinquaye
08-07-2010, 01:25 AM
Vi är några stycken, men vi är ju svenskar så vi får stå i varsitt hörn och inte störa :)

Rammstein
08-12-2010, 05:10 PM
Ja, stör nu inte ordningen gott folk.

Maxinquaye
08-12-2010, 11:03 PM
Jupp, ordning och reda, och löning på fredag.

Dona Quixote
08-18-2010, 06:51 PM
Undrar om man får titta inn här även om man inte är svensk? Hejsan i alla fall!

WackAMole
09-21-2010, 07:48 PM
Jag bor I Sverige nu men jag kan inte prata så bra än. Jag har varit i SAS Vård i ett år. Jag tycker det är svårt att lära ett nyt språk eftersom jag är lite gammal. Jag bor i Växjo och jag tror att Sverige är underbart.

Det skulle vara kul att kunna öva min svenska här.

Bookworm0o0
09-25-2010, 01:25 PM
Heja Sverige!

Min första inlägg här på AW. Tror jag. *kliar sig i skallen och försöker minnas* Har ju bara 1 mb minne nu när jag är gammal och gaggig.

SaraP
09-25-2010, 01:27 PM
I don't speak swedish - duh - but wanted to say hi to the new folks. Welcome to AW! :hi:

Nickie
09-29-2010, 06:42 PM
I can understand all what's being said in Swedish (studied the language for two years, but a very long time ago) but won't try to write in Svenska (too many mistakes, I'm afraid). Just wanted to mention that you would probably understand me perfectly when I speak my Flemish dialect. People often mistake that for either Swedish or Norwegian.
When my sister and I were in Norway, nobody believed we were foreigners - and worse, everyone could understand us! There we were, thinking that speaking Flemish is a big advantage...

Nickie

Maxinquaye
09-29-2010, 07:58 PM
Hej alla nya. Som ni ser är vi Svenska här. Det vill säga vi står med en öl i varsitt hörn och väntar på att nån annan ska komma fram och börja prata med oss. :)

Hip-Hop-a-potamus
09-29-2010, 09:01 PM
Well, I don't know any Swedish, but I can understand this guy, so I must be doing pretty good.

http://i90.photobucket.com/albums/k240/fudgestripecookays/swedish-chef.jpg

Bookworm0o0
09-29-2010, 09:36 PM
Hurdy-gurdy lemon-curdy, jaaa.

Kitty Crocodile
10-01-2010, 10:31 PM
Jag är finsk men ursprungligen från en svenskspråkig stad: tyvärr har jag glömt nästan allt och kan bara skriva de mesta simple sentences. :) (Sorry.) Svenska är ett vackert språk. Jag önskar att jag vare bättre! (Oh dear god the effort it took me to scribble down these simplistic - and perhaps faulty - sentences!) Anyway, heja Sverige and hurdy-gurdy lemon-curdy!

Bookworm0o0
10-02-2010, 04:06 PM
Hej Kitty, och välkommen till the Svenska thread! (Sweglish speaker extraordinnaire--det är me!)

Rebekkamaria
10-02-2010, 05:01 PM
Jag kan förstår bara lite, men jag kan inte prata Svenska. Jag är också en finsk flicka. :)

Hej till alla!

juliatheswede
10-03-2010, 02:16 AM
Jag ar svensk, men foredrar Amerika och engelska...:(

MissJones89
10-03-2010, 09:13 PM
*Dane trespassing* Jeg tænkte, jeg lige kunne sige hej til mine fellow Scandinavians! :D

SaraP
12-02-2010, 01:58 PM
Nudge nudge (http://www.absolutewrite.com/forums/showpost.php?p=5560889&postcount=103). :D

morty_man
12-14-2010, 01:22 AM
Hej alla svenskar "som står med varsin öl i handen och väntar på att någon annan ska komma fram och prata", här är jag (killen som alltid kommer fram och börjar prata med folk som står i hörnen med varsin öl i handen), och jag tycker att alla borde säga några ord om sig själva för att bryta tystnaden. Inte nödvändigtvis namn, address och personnummer men till exempel ålder, ort, skrivarspråk (engelska eller svenska), projekt på G, projekt förbi G (publicerade) och vilken sorts virtuell öl man har i sin virtuella hand.

Jag kan börja om folk är blyga...
19 från Lund, ej publicerad, skriver för det mesta på engelska. Har skrivit en novella som jag ska försöka få publicerad. Och har några halvfärdiga filmmanus på gång. Just nu står jag och smuttar på en virtuell kilkenny:)

SaraP
12-14-2010, 02:05 AM
Welcome to AW, morty_man. :welcome:

Fika
12-17-2010, 10:18 PM
Hej,

Jag är också relativt ny här och inte infödd svensk, men jag försöker. Jag tycker att det är mycket lättare att prata än att skriva. Jag är väldigt imponerad på alla svenskar som skriva så bra på engelska! Jag vill gärna skriva oftare på svenska, men våga inte riktig.

MVH!

ConChron
03-17-2011, 12:51 PM
Visste väl att det borde finnas svenskar här. :) Jag är säker att det finns en matematisk formel för det hela. Internet forum + antalet medlemmar ger X stycken svenskar som står i ett hörn med en öl i handen.

*delar ut Norrlands Guld och renklämmor*

Jag är född och uppvuxen i södra Lappland men har bott vid Norrbottens kusten i över 20 år nu. Mitt största intresse är natur foto och jag är en glad amatör fotograf (http://minafoton.blogspot.com/). Problemet med Norrbotten är de långa vintrarna och jag beöver något annat att göra när det är mörkt och kallt, så jag började att skriva.

Så, nu har jag sagt mitt. Nu ska jag bara gå och ställa mig i det runda hörnet...

DrZoidberg
03-17-2011, 02:19 PM
Visste väl att det borde finnas svenskar här. :) Jag är säker att det finns en matematisk formel för det hela. Internet forum + antalet medlemmar ger X stycken svenskar som står i ett hörn med en öl i handen.

*delar ut Norrlands Guld och renklämmor*

Jag är född och uppvuxen i södra Lappland men har bott vid Norrbottens kusten i över 20 år nu. Mitt största intresse är natur foto och jag är en glad amatör fotograf (http://minafoton.blogspot.com/). Problemet med Norrbotten är de långa vintrarna och jag beöver något annat att göra när det är mörkt och kallt, så jag började att skriva.

Så, nu har jag sagt mitt. Nu ska jag bara gå och ställa mig i det runda hörnet...

aj aj aj. "Amatör fotograf". Särskrivning.

ConChron
03-17-2011, 04:36 PM
aj aj aj. "Amatör fotograf". Särskrivning.

Bara ett fel? I så fall gjorde jag det bra. Oftast är det mer än så. :D ... och än värre är det på engelska.

SaraP
03-18-2011, 02:35 AM
*thinks that as long as there are :D smilies in the thread, all is well*

:D

ConChron
03-18-2011, 01:08 PM
Glömde att säja hej till DrZ.
Tjena! Ha en bra dag! :)

Of course... :D

Maxinquaye
03-24-2011, 02:04 AM

:D

We're just doing some ethnic slurs. :)

SaraP
03-24-2011, 02:47 AM
All's good. ;)

Lazara
07-03-2011, 09:00 PM
Hej!
Är ny på stället, så jag tänkte pressentera mig. Jag heter Malin, jag jobbar som allt i allo på ett vandrarhem och skriver nästan jämt. Jag har fått ett par artiklar och en novell publiserade och arbetar för fullt på en roman. om ni undrar över nåt kan ni fråga, vad som helt i princip.

Maxinquaye
07-05-2011, 03:55 PM
Oj. Vi har missat en ny rekryt här. Hej Malin, välkommen till AW! Den här tråden är ganska tyst, men det betyder inte att det inte finns svenskar här. :)

Lazara
07-05-2011, 05:29 PM
Svenska trådar på forum brukar vara tysta :) men super at det finns andra svenskar här. Jag bor i en ytte pyttans litet samhälle i norrbotten så jag har inte så många att prata skrivande med här... Bara en person om jag ska räkna efter.

ConChron
08-02-2011, 09:08 PM
Åh, jag är bara en månad sen när det gäller att säja hej! :)

Hej! :Sun:

Kommer också ifrån norrbotten, men är ifrån kusten.
Har "gått in i väggen" så det mesta jag håller på med susar fram i snigel fart. :e2yawn:

Lazara
08-03-2011, 04:39 PM
Hej! Jag kommer också från kusten!

Det är tufft när man sprungit in i den berömda väggen. Mor min har gjort det, och jag har varit nära... Hoppas det blir bättre och att du kan ta igen dig ordentligt

ConChron
08-04-2011, 06:36 PM
Tänler åka till mamma och vila upp mej på riktigt så fort som möjligt, men jag har mycket som jag måste ta hand om hemma först.

Nå, det var trevligt att "träffas", hoppas på att få se dig häromking framöver när jag "vaknat" till igen.

Lazara
08-04-2011, 07:04 PM
Trevligt att "träffa" dig också! Jag kommer nog hålla till här ettbra tag så du hinner nog se mig tills du blir less :)

Camilla Delvalle
08-19-2011, 03:21 PM
Ha ha! I thought I had already written in this thread earlier. Maybe it disappeared in the database crash.

Lazara
10-22-2011, 11:03 PM
Sjukt mycket att göra just nu det går framåt men jag vett inte HUR det går. Jag skulle behöva nån som kan ge konstruktiv kritik på svenska. Skriver en Urban Fantassy historia för kursen jag läser på Luleå tekniska universitet och skulle behöva nån som med fräsha ögon kan stampa ner foten och säga va f*n. Känner att det blir mycket svengelska, framför allt på ställen där det inte är meningen, jag särskriver och jag ser det inte själv längre. finns det nån som vet nån eller kan tänka sig själv att titta på det?

nibris
11-15-2011, 05:49 AM
OP, please be my best friend =D my family was 100% Swedish until my grandmother moved to the States. I want so bad to get involved with my heritage, I think Swedes are the best and Vikings kick, and I also really want to learn my mother tongue ^__^

Camilla Delvalle
12-25-2011, 06:12 PM
:2angel: God jul och gott nytt år! :2angel:

Camilla Delvalle
12-27-2011, 03:57 AM
Vad tyckte ni om stormen? Här var det fina stormljud, gården var full av nedfallna kvistar och mitt tåg blev inställt. :)

mgberg
01-02-2012, 08:37 PM
Gott nytt år på er!

Jag har hängt här i några veckor. Jag bor i Stockholm, skriver just nu så mycket jag kan och gillar det här forumet skarpt.
39 fyller jag i år. Hujedamig.

Har precis börjat skriva en kort sci-fi-grej på engelska. Om det blir hyfsat vill jag satsa mer på det. Men svenska är supernice också. :tongue

Stormen ... mycket avbrutna trädgrenar på gatorna här i stan. Var ute i skärgården och fiskade häromdagen, när jag körde ut såg jag åtskilliga vindfällda träd.

Ha det,
M

DrZoidberg
01-03-2012, 03:56 PM
Jag märkte knappt stormen. Jag hade fullt upp att fixa inför nyårsfesten. Och jag bor inne i stan = mycket höga hus. Jag är också Stockholmare

contrariwise
02-11-2012, 01:25 PM
I live in Sweden, The Home of Nudity!

Archerbird
02-11-2012, 02:02 PM
I live in Sweden, The Home of Nudity!

So...where in Sweden do you live? :D

contrariwise
02-11-2012, 02:06 PM
Mitten av Ingenstans, Sverige. Känd också som Växjö. Du själv?

Archerbird
02-11-2012, 02:17 PM
Mitten av Ingenstans, Sverige. Känd också som Växjö. Du själv?

Å nei, jeg bor i Norge. Lurte egentlig bare på hvorfor du kalte Sverige for The Home of Nudity. ;)

contrariwise
02-11-2012, 02:24 PM
Oh right, I won't speak Swedish to you then.

Of course Sweden is the home of nudity. Nudity was invented by Swedes, in Sweden, and was widely adopted by Swedes long before any other country developed clothing-removal techniques.

LegioSolitaire
03-28-2012, 01:45 PM
Inte så mycket som händer i den här tråden, men tänkte titta in och säga hej, så att säga.

Skriver mest på engelska, mest av vana tror jag... =)

WackAMole
03-28-2012, 10:01 PM
Inte så mycket som händer i den här tråden, men tänkte titta in och säga hej, så att säga.

Skriver mest på engelska, mest av vana tror jag... =)

Hej!

Jag skriver mest på engelska eftersom min svenska är så skitdåligt! Välkommen! Jag behover träna mer på svenska men där är inte många har i den här tråden som du kan se :)

webber
04-11-2012, 07:01 PM
*smyger in* Hej hej! Har varit AW medlem sen förra året men jag har inte varit så aktiv. Men svensk är jag så tänkte jag borde hälsa. Kan jag skippa ölen och få en kopp te istället dock? ;)

Maxinquaye
04-11-2012, 07:30 PM
Ingen öl... och ber inte om kaffe...

Är du säker på att du är svensk!?

Skojar bara. Välkommen till tråden. Och till AW, även om du varit här ett tag. :)

webber
04-11-2012, 08:48 PM
Haha, ja min pappa tyckte att jag var helknäpp men jag gillar inte kaffe. Inte öl heller för den delen. Dricker inte alkohol alls! Detta är ännu konstigare när man vet att jag är till hälften irländare :o

Tack för fina välkomsten =)

kiwiviktor81
04-12-2012, 07:23 AM
Var i Sverige bor ni? Jag ar inte fran Sverige, men jag har sett i princip hela landet, fran Treriksgransen till Ystad. Bodde i Uppsala ett par ar, Ornskoldsvik fyra manader, Jamtland sex manader. Ett fantastiskt fint land for vildmarksvandring. Fick inte ser bjorn eller varg pa mina resor, fick ser alg daremot. Och gott om tyskar haha.

Laste en bok som hette "Slutstationen", som jag inte tror har oversatts till Engleska. Kanner nan om det?

contrariwise
04-25-2012, 08:58 AM
Ingen öl... och ber inte om kaffe...
Ta lite surströmming och lugna ner dig. :-P

Var i Sverige bor ni?Mitten av Ingenstans, Sverige.

Laste en bok som hette "Slutstationen", som jag inte tror har oversatts till Engleska. Kanner nan om det?Nej. Är det bra?

Tasmin21
04-25-2012, 05:29 PM
I lived in Stockholm for three months, was never what you'd call fluent in the language, but sometimes when I'm missing Sweden, I come and read this thread.

I'm a dork.

Tiarnan_Ceinders
07-05-2012, 11:13 PM
Jag antar att vår möjlighet att få ihop en författargrupp i Stockholm för att hjälpa varandra är ganska små, men om det är någon som är intresserad så är jag på.

Maxinquaye
07-06-2012, 03:17 AM
Problemet är väl att vi få svenskar här på AW är utspridda över hela landet. Jag bor t.ex. inte i Stockholm. Sen -anglofil som jag är - skriver jag på Engelska och inte på Svenska, så jag vet inte hur en sån grupp skulle funka. :)

Tiarnan_Ceinders
07-06-2012, 10:26 AM
Jag skriver också på engelska, så på den fronten är det inget problem för mig.

Flicka
07-28-2012, 03:27 PM
Lira på bärsen och fikat, men surströmmingen lämnar jag gärna till norrlänningarna! :)

Jag är svensk, men av någon anledning har jag aldrig tittat in här förut. Håller mest till nere i hist fic forumet med de andra historienördarna. Skriver förstås också på engelska så det här känns ju himla ovant.

Vad skriver ni andra?

Maxinquaye
07-28-2012, 07:45 PM
Jag tror jag försöker kanalisera Max Lundgren, fast på Engelska, men vet inte om jag lyckas så bra. :)

Flicka
07-28-2012, 10:49 PM
Jag tror jag försöker kanalisera Max Lundgren, fast på Engelska, men vet inte om jag lyckas så bra. :)

Då måste jag ju erkänna att jag faktiskt aldrig läst något av honom, även om jag känner till hans böcker. Men ungdomsböcker då typ?

Maxinquaye
07-29-2012, 12:19 AM
Jag växte upp med hans Åshöjdens BK-serie. Jag tror jag läste mera Max Lundgren än Astrid Lindgren. Alla mina huvudpersoner tycks vilja vara tonåringar, så jag får bara följa med i flödet. Om det sedan blir ungdomsböcker vet jag inte.

Flicka
08-05-2012, 02:01 PM
Nä, åldern på karaktärerna avgör ju inte vem som är rätt publik. Det finns massa berättelser om barn och unga som definitivt är vuxenböcker.

Själv plöjde jag en massa äventyrsklassiker - Dumas, Scott, Verne mfl - i späd ålder och det har definitivt satt sina spår. Korrumperad redan vid unga år, kan man säga.

K. Trian
12-02-2012, 06:51 PM
Finsk också, men jag kan förstå svenska ganska bra. Okej, finlandsvenskan är olika så det är svårt att förstå t.ex. svenskar från Skåne!

Det finns en svenska hjältinna i Solus som är en roman jag och min man skrev (vi editerar den nu); Lise Armfelt. Vi vet inte varför vi valde en svenska romanhjälte men det funkar, tycker vi x)

Lazara
07-27-2013, 01:38 AM
Hej allihopa, ser ut som om det är ett bra tag sen nåt hände här, men är nån av er kvar på forumet?

Vanir
01-14-2014, 09:45 PM
Hej, jag är mest troligt den senaste svensken att gå med här!

Tänkte bara presentera mig fast den här tråden verkar ha fallit i glömska. Jag skippar också helst ölen, men tar gärna en tunna med kaffe. =)

Maxinquaye
01-15-2014, 07:53 AM
Åh vi är här, men jag tror vi är ganska utspridda över de andra forumen. :) Välkommen!

rihannsu
01-23-2014, 04:19 AM
Jag talar Svenska lite grann.

Swedewriter
03-11-2014, 10:40 AM
I am a Swede too! but not a viking...

juliatheswede
03-16-2014, 06:45 PM
Svensk har ocksa! Heja IFK! (Jag ar goteborgare, fast bor i NYC)

Agent Cooper
06-08-2014, 11:03 PM
Ytterligare en svensk här. Jag skriver på svenska men om jag ska posta för kritik någon gång får jag öva på översättningar. Alla poeter översätter också har jag förstått, så det är bra träning. Nu är jag inte poet än men försöker bli det.

Jag översatte faktiskt en dikt jag skrivit till engelska för att se om det skulle gå och upptäckte hur mycket som helst i processen som kunde förbättra dikten.

Jag tror det här forumet är oerhört nyttigt. Något så här stort finns inte på svenska.

jakobia
06-09-2014, 10:31 PM
Hej, snubblade in här av en slump!

Victoria_Rosea
07-12-2014, 11:22 AM
Så mange svensker her! Hei til dere, hilsen en nabo :)

The Contradiction
09-05-2014, 09:19 AM
En svensk till här borta! Sett i antal ord har jag nog mest skrivit på engelska (speciellt under gymnasietiden) men mitt senaste WIP är faktiskt på svenska! *vilken bedrift av en svensk, haha*
Jag bor dock tyvärr långt från Stockholm/Göteborg, så jag har inget att bidra med till en skrivargrupp...
Kul att se att det är så många svenskar och andra skandinavier här på AW!

Melisande
11-08-2015, 09:19 AM
Haven't been visiting this forum for quite some time. Glad I found this thread.

Hej. Jag kommer från Sverige, men är numera Amerikansk medborgare. (Hi, I'm from Sweden, but am now a naturalized American citizen)

I was all into writing for a while, mostly because I found it a good way to learn my new language. Now, my Beloved Hubby and I have bought a house, which proved toe the Money-pit from hell. There is simply no more time...

Men jag saknar svenskan ibland och jag har föresatt mig att det nästa jag skriver ska vara på svenska. Unless I decide to tell the story of the house. In which case it will have to be in american, due to all the terminology.

Saknar Sverige ibland, men oftast inte. Mest saknar jag vädret, och vintermörkret. För att inte prata om maten. Men det hör inte hit.

To all of you that have moved to Sweden; Please enjoy it, because she is really a worthy accquaintance. You will never regret the experiance!

Aschmer
12-17-2015, 05:48 PM
Hej!

So, I'm not Swedish myself but I am married to one. A proper Gothenburg-ian; although his name is not Glen. I love visiting the family over there and being educated about the Stockholm vs Gothenburg rivalry. :tongue

S.I. Mansson
05-02-2016, 12:11 AM
Så... lever den här tråden ännu? :)

Tänkte jag skulle svänga förbi och säga hej på mitt kära modermål. Det används alldeles för sällan nu för tiden! :')

huldra
07-04-2016, 07:57 PM
Hej,
vet inte om det är rätt ställe att skriva på, men... Är det någon som antingen självpublicerat med Amazon (eller liknande) eller som blivit utgiven med en mindre amerikansk förläggare? Jag är en orolig typ som gärna vill veta allting innan det beger sig, och det är skatten jag funderar över. Hur fungerar det? Måste man starta företag? Hur ska man ta kontakt med IRS? Jag har googlat och både fått resultat där man bara ringer, och där man måste gå via en agent och dessutom skicka sitt pass, vilket låter lite väl krångligt.

Tack!

AvaBond
10-11-2016, 03:02 PM
Hej,
vet inte om det är rätt ställe att skriva på, men... Är det någon som antingen självpublicerat med Amazon (eller liknande) eller som blivit utgiven med en mindre amerikansk förläggare? Jag är en orolig typ som gärna vill veta allting innan det beger sig, och det är skatten jag funderar över. Hur fungerar det? Måste man starta företag? Hur ska man ta kontakt med IRS? Jag har googlat och både fått resultat där man bara ringer, och där man måste gå via en agent och dessutom skicka sitt pass, vilket låter lite väl krångligt.

Tack!

Hej Huldra.

Tänker detsamma, ja, jag skulle nog ringa skatteverket men man måste ju fylla i IRS blanketter när man joinar de stora självpubliceringsförlagen. Verkar som om de flesta skaffar agent, så jag har funderat på att testa det. Då slipper man ganska mycket krångel, de är nog vana med hur det funkar. Och sen med skatteverket, jag tror ju att man inte tjänar några större pengar i början så det finns nog tid att ringa dem även om man startar upp något, så kan man bättre berätta hur det fungerar och fråga hur det funkar med moms och så. Det har ju lite med vilka regler som gäller gentemot landet som tillhandahåller tjänsten. Helt enkelt får man nog bestämma sig för att bara köra och tackla saker som de kommer i mångt och mycket, eller det blir min melodi iaf. Har ju tio års erfarenhet som egen företagare så jag vet ju att mycket går att lösa, och ännu bättre när man har konkret info att komma med. Det löser sig.

Vad skriver du för något? Jag är romanceförfattare. Skriver du på svenska eller engelska? Jag kör både och.

StephenKurtJay
12-22-2016, 02:12 AM
Hej,
Jag bor i Sverige men är inte svensk. Men ville bara säga hej till all svenskarna! Och trevlig jul!

Neyla
01-14-2017, 11:04 PM
Svenska här! Ville bara säga :hi: på mitt eget språk...

Violent-E
02-21-2017, 09:18 PM
Hej alla det är bra att vara här. Jag är av thailändska (Sydostasien) och Svenska härkomst samt några andra bakgrunder. Njut lifes gåvor!

divine-intestine
07-22-2017, 09:44 PM
Hej!

Vad kul att det häckade några svenskar här också. :)

divine-intestine
07-22-2017, 09:46 PM
A proper Gothenburg-ian; although his name is not Glen.

This is only funny if you're from Sweden and Gothenburg. And I laughed out loud, so guess where I come from. :D

stiiiiiv
10-29-2017, 01:52 AM
Hej!

Jag skulle bara säga "hej" till alla svenskar som läser det här, men efter jag tittade genom kommentarerna, så upptäckte jag att det går månader i mellan dem. Hej i alla fall från en kanadensare bosatt i Sverige.