Pyöriikö täällä muita suomalaisia?

Kristiina

In the land of frost, volcanoes, and well-armed wo
Super Member
Registered
Joined
May 31, 2007
Messages
175
Reaction score
11
Location
Finland
sori, ruotsini on liian ruosteessa joten jos käytät sitä paremmin niin vastaa englanniksi.
 

Reetta

Registered
Joined
Oct 15, 2011
Messages
7
Reaction score
0
Location
Finland
Suomalainen myös

Tunnustan :) Liityin viime viikolla ja foorumi vaikuttaa todella aktiiviselta.

Millaisia projekteja teillä on meneillään? Ja aiotteko osallistua tänä vuonna NaNoWriMoon? (National Novel Writing Month, jossa tarkoituksena on kirjoittaa 50 000 sanaa 30 päivässä marraskuun aikana)

Minä osallistun ja nyt alkaa olla kiire saada jonkinlainen suunnitelma fantasiatarinalleni ennen marraskuun ensimmäistä päivää. Ideoita on liikaa ja kaikki tuntuvat vaativan liikaa tutkimustyötä. Todennäköisesti tulossa on hajanainen ensimmäisen version alku mutta jostain on aloitettava. Olematonta on mahdotonta hioa mihinkään suuntaan.
 

Kitty Crocodile

Super Member
Registered
Joined
Sep 12, 2010
Messages
81
Reaction score
8
Samoin. :) Hauska tavata!

Mulla on romaanin ekan draftin editointi menossa. NaNo kiinnostaa, mutta olen niin kiinni töissä ja tuossa pirullisessa draftissa että varmaankaan en nyt osallistu. Muutenkin olen sellaisessa vaiheessa että kaikki maistuu puulta. :p Mutta onward, ei muu auta.

Reetta, tunnemmekin Twitterissä. ;)
 

SaraP

You can't forget those you've loved
Super Member
Registered
Joined
Feb 4, 2010
Messages
16,280
Reaction score
6,859
Location
Here, there, everywhere.
*pops in just to admire the written language*

Oh, and hello to the new folks too. :D
 

Luwain

Registered
Joined
Dec 11, 2011
Messages
34
Reaction score
1
Location
Lyon, France
Heipä hei!^^

Olen kyllä suomalainen, mutta olen asunut Ranskassa yli viisi vuotta. Suomen kieli unohtuu välillä, kun näen jo unetkin ranskaksi. Kun vanhemmat tulevat kylään, menee hetki ennen kuin pääsen "tunnelmaan"! Luen edelleen suomenkielisiäkin kirjoja ja koetan katsoa elokuvia ja puhun tietysti silloin tällöin puhelimessa vanhempieni kanssa, mutta ihmeen äkkiä kieli kangistuu...

Ryhdyin kirjoittamaan tarinoita aika pienenä, joskus 10-vuotiaana. Lukion ja ensimmäisten Ranskan vuosien aikana inspiraatio kuitenkin katosi jonnekin, enkä löytänyt sitä uudestaan ennen kuin viime vuoden lopulla. Se kuitenkin tuli takaisin entistä vahvempana. Otin urakakseni yhden esiteininä aloittamani tarinan ja annoin vähäisen elämänkokemukseni muuttaa sitä (toivottavasti) parempaan suuntaan. En usko koskaan julkaisevani mitään, mutta mistäs sen tietää. Ainakin kyseessä on rakas harrastus.
 

Jame

Registered
Joined
Mar 18, 2011
Messages
3
Reaction score
1
Moro, suomalainen täälläkin. :) Mites, kirjoitatteko englanniksi vai kotimaisella?
 

Artifex

Super Member
Registered
Joined
May 4, 2012
Messages
90
Reaction score
10
Location
California
Täällä vielä yksi suomalainen. :) Asun tätä nykyä Kaliforniassa, mutta käyn Suomessa aika usein ja pidän aika paljon yhteyttä Suomeen muutenkin. Kirjoitan sekä suomeksi että englanniksi. Molemmat kielet tuntuvat jo ihan äidinkieliltä - mutta sanakirja on välillä käytössä kumpaankin suuntaan. :D
 

T. Trian

Banned
Joined
Nov 30, 2012
Messages
99
Reaction score
8
Lisää finskejä. Vaimokin kirjoittelee täällä (K. Trian) ja itseasiassa tarinoidaan yhdessä. Tähän asti ollaan kirjoitettu kaikki stoorit englanniksi kun molemmat fanitetaan ja opiskellaankin kys.kieltä Helsingin yliopistossa. Oikeastaan uskoisin, että tätä nykyä tunnen paremmin englannin kuin suomen kieliopin.
 

Rebekkamaria

Pixie with dust, beware
Super Member
Registered
Joined
Jun 15, 2008
Messages
688
Reaction score
185
Location
Basement
Ajattelin nostaa tätä ja tiedustella onko täällä vieläkin muita suomalaisia? :) Itse siis kirjoitan englanniksi ja olen kirjoittanut kohta kymmenen vuotta (lapsena ja nuorena kirjoitin suomeksi, mutta 2004 vaihdoin kielen ja sillä tiellä ollaan). Mulla on ollut useampi betalukija ja olen oppinut natiiveilta paljon. Luen myös lähes kaiken kirjallisuuden englanniksi, ellei joku erikoisuus vie mennessään (viimeksi Liksomin Hytti nro 9 ja Oksasen Stalinin Lehmät). Tällä tavalla olen kielenkäyttöäni kehittänyt kirjoittamisen lisäksi.

Sinivalkoisuus rules. :)
 

Gilea

Registered
Joined
Aug 12, 2014
Messages
7
Reaction score
1
Hei :) Täällä taas yksi suomalainen. [FONT=&quot]Englanniksi tarkoitus kirjoittaa.[/FONT]
 

Alan Aspie

Super Member
Registered
Joined
Oct 25, 2018
Messages
111
Reaction score
5
Location
Finland
Tässä yks just ovesta sisään kaatunut Finspergeri jota kiinnostaa kovasti että joko jokainen täällä luuhannut maanmies - tai -nainen - on pötkinyt pakosalle.

Jos täällä on muitakin tällä kielellä itseään enemmän tai vähemmän sujuvasti ilmaisevia niin pistäkääs vähän örinää tähän ketjuun.
 

Summer89

Super Member
Registered
Joined
Aug 21, 2018
Messages
106
Reaction score
5
Täällä!!! Tosin kirjoitan englanniksi... tai kovasti ainakin yritän :ROFL:
 

Alan Aspie

Super Member
Registered
Joined
Oct 25, 2018
Messages
111
Reaction score
5
Location
Finland
Täällä!!! Tosin kirjoitan englanniksi... tai kovasti ainakin yritän :ROFL:

No morjenstarallaa maannaiselle sitten vaan.

Ilmeisesti säkin oot kohtalaisen uusi tässä hiekkalaatikossa?

Ootko muita sinivalkoisia näppäimistönarkomaaneja täällä tavannut?
 

Summer89

Super Member
Registered
Joined
Aug 21, 2018
Messages
106
Reaction score
5
No morjenstarallaa maannaiselle sitten vaan.

Ilmeisesti säkin oot kohtalaisen uusi tässä hiekkalaatikossa?

Ootko muita sinivalkoisia näppäimistönarkomaaneja täällä tavannut?

Joo elokuussa löysin itseni tänne ja olen pitänyt sivustosta paljon. Enpä ole finskeihin törmänny.. Yksi modeista tais olla suomalainen, mikä oli hauska yllätys.
 

Alan Aspie

Super Member
Registered
Joined
Oct 25, 2018
Messages
111
Reaction score
5
Location
Finland
Joo elokuussa löysin itseni tänne ja olen pitänyt sivustosta paljon. Enpä ole finskeihin törmänny.. Yksi modeista tais olla suomalainen, mikä oli hauska yllätys.

Sen tiesin että eräällä toisella foorumilla on suomalainen moderaptori, mutta sitä en, että täälläkin. Kiva kuulla jos pitää paikkansa.

Lupaavalta tää mustakin näyttää. Pari muualta tuttua lieveilmiötä puuttuu tai on lievempänä ja heti alkuu sain joltain todella ystävälliseltä henkilöltä hyvän vihjeen jonain ihmeviestinä, joka ei ole julkinen muttei yksärikään.
 

Alan Aspie

Super Member
Registered
Joined
Oct 25, 2018
Messages
111
Reaction score
5
Location
Finland
For non-Finns a little start for our beautiful and simple language.

Let's start with something easy. Conjugations of substantives with visual help. Let's learn how to use a word "dog" in Finnish.

All the kids can do it here. So this must be easy thing for language gurus ja literally literal people like you.

https://www.riemurasia.net/kuva/Koira-sanan-erimuodot/139787
 

LucindaLynx

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2005
Messages
628
Reaction score
112
Location
Finland
Olen yhä täällä, ja kyllä, suomalainen olen. Suomeksi olisi kiva kirjoittaa, mutta kun se jonkin sortin apuri puuttuu, niin täytyy kirjoittaa enkuksi. Ei muuten ole ollenkaan helppoa, ei.
 

Alan Aspie

Super Member
Registered
Joined
Oct 25, 2018
Messages
111
Reaction score
5
Location
Finland
Olen yhä täällä, ja kyllä, suomalainen olen. Suomeksi olisi kiva kirjoittaa, mutta kun se jonkin sortin apuri puuttuu, niin täytyy kirjoittaa enkuksi. Ei muuten ole ollenkaan helppoa, ei.

Sulla taitaa olla jo aika kunnioitettava määrä palstavuosia kasassa.

En oo tarjoutumassa apuriksi, mutta silti kysyn, että millaisen apurin sä tarttisit suomeksi kirjoittamista varten ja miksi.
 

LucindaLynx

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2005
Messages
628
Reaction score
112
Location
Finland
Kiitos viestistä ensinnäkin! Onhan täällä pyöritty jo aika kauan. Mutta harvemmin minä täällä äidinkieltäni pääsen käyttämään. Enemmän puhun täällä englantia, olkoonkin, että olen ja pysyn miljoonan valovuoden päässä natiivipuhujasta, olenhan suomen kielen natiivipuhuja, en englannin. Teksteissä se näkyy helpommin. Kun puhun englantia, minua luullaan joskus amerikkalaiseksi. Siis natiivit luulevat. Korjaan aina, että olen suomalainen, en amerikkalainen, vaikka osaankin englantia.
Joo, se apuri...Pitäisi välillä katsoa sitä logiikkaa. Ja sanovat, että yksikön ensimmäinen persoona ei olisi helpoin kirjoitettava, kun pitää päättää, käyttääkö hän - näkökulmaa vai minä - näkökulmaa. Mutta kun minä kirjoitan englanniksi, näkökulma menee hän - muodossa aina sekaisin. Minä - muodossa taas lukija ei pysy perässä, tai niin he sanovat, vaikka laitan näkökulmahenkilön aina näkyviin.
Kiittäen,
Summerwriter
 

Alan Aspie

Super Member
Registered
Joined
Oct 25, 2018
Messages
111
Reaction score
5
Location
Finland
...harvemmin minä täällä äidinkieltäni pääsen käyttämään.

...näkökulmaa...


Tässä ketjussa on hyvä verrytellä suomenkieltä. Pysyypähän ketju elossa ja saattaa vaikka motivoida muitakin maanmiehiä ja -naisia tänne höpöjämään.

Näkökulmasta... Musta tuntuu, että kannattaa liikkua sillä näkökulmalla joka sopii omaan ajatteluun ja tekstissä elämiseen parhaiten. Uudelleenkirjoittamisessa voi sitten korjata, muuttaa, uudelleenharkita... jos sellaiselle on tarvetta.

Jos elämä on kuljettanut sua Suomesta poispäin, niin olisi kiinnostavaa kuulla jotain - vaikka vähän ympäripyöreämminkin siitä, että mihin, miten ja miksi.
 

LucindaLynx

Super Member
Registered
Joined
Sep 25, 2005
Messages
628
Reaction score
112
Location
Finland
No Suomessa minä yhä asun ja elän. Olen toki käynyt ulkomailla ja käyttänyt englantia siellä. Ja jos joku englantia puhuva tulee käymään Suomessa, puhun hänelle luonnollisesti englantia.
Jotkut pelkäävät käyttää kieltä, noin yleisesti puhuttuna. Pelkäävät kai kielioppvirheitä. Meille tolkutettiin koulussa, että talk, talk, talk! Pääasia on tulla ymmärretyksi.