Any Norwegians out there?

Stephanie Mojica

New kid, be gentle!
Registered
Joined
Nov 3, 2010
Messages
33
Reaction score
4
Location
Virginia
Website
www.stephaniemojica.com
I've studied just a bit of Norwegian and am now taking Swedish lessons on Skype. I'm curious as to how well Norwegians can understand Swedes and vice versa. I plan to visit this part of Europe by 2012.

Peace,
Stephanie
 

Kyla Laufreyson

Oops
Super Member
Registered
Joined
Sep 18, 2010
Messages
7,050
Reaction score
204
Location
Japan
Kent is freaking awesome, yes.

As has been said, they can understand each other pretty perfectly.
 

Willowmound

Lightly salted
Super Member
Registered
Joined
Sep 7, 2006
Messages
1,760
Reaction score
247
Location
Afloat
I'm curious as to how well Norwegians can understand Swedes and vice versa.

As for Norwegians understanding Swedish, the comprehension level is close to a hundred per cent. Swedes tend to have a little more trouble understanding Norwegian -- let's say a comprehension level of 85 per cent for the dimmer ones.

Why this should be so, I don't know. I'm wondering if the number and variety of Norwegian dialects has something to do with it. Norwegians are so used to people using different words for the same thing that any Swedish-only word would be no more confoozeling than a Norwegian dialect-specific word.

Notice that I say Swedish-only words. That's because most words in Swedish and Norwegian are basically the same with maybe a slight difference in spelling and/or pronunciation.

And to give you an idea if the range of Norwegian dialects, here are all the various forms of that most basic word, "I":

Jeg
Eg
I
Æ
E

They all mean "I", as in "I am".
 
Last edited:

Kyla Laufreyson

Oops
Super Member
Registered
Joined
Sep 18, 2010
Messages
7,050
Reaction score
204
Location
Japan
Why this should be so, I don't know. I'm wondering if the number and variety of Norwegian dialects has something to do with it. Norwegians are so used to people using different words for the same thing that any Swedish-only word would be no more confoozeling than a Norwegian dialect-specific word.
Karina's told me about how there's a ton of different dialects. She says that'll probably be one of the more difficult things for me.
 

yoghurtelf

yoghurt elf say wheeee!
Super Member
Registered
Joined
Dec 13, 2010
Messages
1,025
Reaction score
115
Location
Perth, Australia
I've visited Norway, but the closest I ever got to speaking the language was trying to learn how to pronounce my friend Lena's name properly :p You'd think it would be easy, right? Well, if you were an English-speaking-only Aussie you would. :D
 

Kyla Laufreyson

Oops
Super Member
Registered
Joined
Sep 18, 2010
Messages
7,050
Reaction score
204
Location
Japan
Some of us have to learn the language, what with the whole moving-there-in-four-years thing.

And some of us also have to go to bed now.
 

Chessny

Heisann!
Da stikker jeg hodet inn hit og sier hei ;)

Jeg er 26, og er Norsk. Er født i Fredrikstad, oppvokst i Bø i Telemark, og så har jeg bodd i Oslo og Kristiansand pluss litt rundt omkring.

Så at denne tråden var litt gammel, men like greit å identifisere meg syns jeg!

Håper alle har hatt en fin påske og gleder seg over det fantastiske været!
God-tidlig-sommer!
 

Archerbird

Nightowl
Kind Benefactor
Super Member
Registered
Joined
Apr 23, 2011
Messages
1,598
Reaction score
335
God tidlig-sommer ja. Savner Fredrikstad, flyttet derfra for ca. 2 år siden, bor i Halden nå.
Virkelig IKKE det samme. Flytter nok tilbake igjen en gang.

Men nok om meg..

Ingen flere norske her altså? Hmm...
 

Chessny

God tidlig-sommer ja. Savner Fredrikstad, flyttet derfra for ca. 2 år siden, bor i Halden nå.
Virkelig IKKE det samme. Flytter nok tilbake igjen en gang.

Men nok om meg..

Ingen flere norske her altså? Hmm...


Halden er da ikke langt unna ;) 20 minutter så er du i Fredrikstad, og enda bedre du er jo rett ved svenske-grensen så billig mat og sånt!

De har jo gjort fryktelig mye i Fredrikstad de siste årene, så det ser i hvertfall bedre ut enn hva det gjorde :)

Hva skriver du for noe da?

God helg!
 

Archerbird

Nightowl
Kind Benefactor
Super Member
Registered
Joined
Apr 23, 2011
Messages
1,598
Reaction score
335
Halden er da ikke langt unna ;) 20 minutter så er du i Fredrikstad,
og enda bedre du er jo rett ved svenske-grensen så billig mat og sånt!

De har jo gjort fryktelig mye i Fredrikstad de siste årene,
så det ser i hvertfall bedre ut enn hva det gjorde :)


Hehe, joda det er sant det. Men ja, sist jeg var i Fredrikstad var det ordentlig deilig der.
Men nå skal jeg ikke klage mer over Halden. ;)


Hva skriver du for noe da?

Har ikke skrevet noe særlig siden jeg gikk på barneskolen, akkurat nå prøver jeg å lære meg å skrive igjen.
Misforstå meg rett, jeg kunne ikke akkurat skrive så veldig bra da heller.
Har meldt meg på et skrivekurs, det blir mest til at jeg skriver oppgaver jeg sender inn.

Men hva med deg, hva skriver du da? Så tråden din der du lurte på hvilket språk du skulle skrive på. Meget imponerende.:D
 

Chessny

Hehe, joda det er sant det. Men ja, sist jeg var i Fredrikstad var det ordentlig deilig der.
Men nå skal jeg ikke klage mer over Halden. ;)

Har ikke skrevet noe særlig siden jeg gikk på barneskolen, akkurat nå prøver jeg å lære meg å skrive igjen.
Misforstå meg rett, jeg kunne ikke akkurat skrive så veldig bra da heller.
Har meldt meg på et skrivekurs, det blir mest til at jeg skriver oppgaver jeg sender inn.

Men hva med deg, hva skriver du da? Så tråden din der du lurte på hvilket språk du skulle skrive på. Meget imponerende.:D

Jeg synes det er koselig i Halden! Hvis man ser bort fra rånere winkwink. Er jo flott på sommeren med Fortet som lyser opp!

Det er alltid veldig lurt å friske litt opp i skrive-kunnskaper. Jeg studerte Broadcast Journalism ved Staffordshire University for hmm, tre år siden, Det har da gått fryktelig fort. Uansett, jeg fikk frisket opp alt av kunnskaper da og det kjentes ut som hodet skulle eksplodere, så lykke til med det :p
Jeg har vurdert å skrive meg på et online skrive-kurs på norsk, da jeg finner det vanskelig å ordlegge meg slik jeg vil. Men, det får jeg tenke litt mer på.

Vet du hva du vil skrive da? En liten ide som kanskje snurrer oppe i hodet? ;)

Jeg skriver Fiction, for the meste. Jeg skrev ferdig en Norsk barnebok i Januar, og begynte på oppfølgeren, men..ehrm, en annen ide tok over. Som er Norsk Fiction for ungdommer, også tok en annen ide over som er Engelsk Fiction for litt eldre ungdommer.
Så alt i alt, jeg skriver vel Fiction. Ikke Science Fiction dock, Fantasy/Fiction. Jeg er litt borderline, ta det hvilken vei du vil!
 

Chessny

Jeg er nå svensk, egentlig, men har spendert mange år i Tromsö-trakten. Norsk skrift er det nok litt så og så med, men hallo fra Sverige i hvert fall!

Hej till dig!
Jag hade tänkt att skriva i den svenska tråden, men jag är ju egentligen inte svensk, även fast jag spenderar halva tiden här.
Vart I Sverige är du ifrån? Jag är för det mesta i Örebro :)
God Sommar!
 

feather

Super Member
Registered
Joined
Feb 16, 2009
Messages
113
Reaction score
6
Location
Norway
Hei hei alle sammen. Tenkte jeg skulle pirke borti denne tråden i tilfelle det var noen som kunne hjelpe meg med en ting. Jeg leter nemlig etter et norsk sted å prate om skriving, og eventuelt finne noen som kan kritisere fortellingene jeg skriver på norsk.

Så langt har jeg funnet de vanlige "post dine fortellinger her" stedene (dikt.no, fortelling.no) og et par forum (skrivebua og forfattersentrum), men det førstnevnte er jeg for gammel for og det sistnevnte er det ikke mulig å registrere seg på (og uten kontaktinfo til administratoren er det fint lite å gjøre med feilmeldingene jeg får...)

Så... noen tips? Har jeg lett på helt feil steder, eller er det virkelig ikke mer for skrivende nordmenn?

Jeg er åpen for skandinaviske forum også, så lenge de ikke har noe imot at jeg skriver på norsk. :p
-----

Så dette ikke bare blir spørsmål og svar: Hei alle sammen! Jeg heter Eli, bor i Bergen og skriver fantasy og fjas om hverandre. Koselig å se det er skandinaviere her også!
 

Chessny

Hei Feather!

Jeg har sett etter samme ting selv, men har funnet fint lite. Jeg vet noen forlag i Oslo som har face to face forum for forfattere, men det er ikke det samme og heller ikke nyttig siden du bor i Bergen!

Jeg kan poste her ifall jeg kommer borti noe!

Lykke til med skrivingen!
 

feather

Super Member
Registered
Joined
Feb 16, 2009
Messages
113
Reaction score
6
Location
Norway
Hehe, nei det er litt typisk at det meste er i Oslo. Men, men, takker ihvertfall for tipset, kan jo hende jeg roter meg bort dit en dag. :)
 

feather

Super Member
Registered
Joined
Feb 16, 2009
Messages
113
Reaction score
6
Location
Norway
Hehe, cool Dungle. I'm a bit active in the metal scene here in Bergen, where he was the most active. (Have to admit I prefer more industrial or prog metal to black / death, but don't tell anyone!)

The musicians working in this town are awesome cool (and generally nice guys too). A few of the guys from Enslaved have a festival here called Hole in the Sky, which unfortunately is on its last year this year. :(
 

Dungle

Super Member
Registered
Joined
May 18, 2011
Messages
162
Reaction score
6
Location
Southend on sea
Hehe, cool Dungle. I'm a bit active in the metal scene here in Bergen, where he was the most active. (Have to admit I prefer more industrial or prog metal to black / death, but don't tell anyone!)

The musicians working in this town are awesome cool (and generally nice guys too). A few of the guys from Enslaved have a festival here called Hole in the Sky, which unfortunately is on its last year this year. :(
Ah I love black metal. Especially Norwegian black metal, along with Ukrainian black metal!
 

feather

Super Member
Registered
Joined
Feb 16, 2009
Messages
113
Reaction score
6
Location
Norway
I haven't heard any Ukrainian bands yet. Any recommendations?
 

Dungle

Super Member
Registered
Joined
May 18, 2011
Messages
162
Reaction score
6
Location
Southend on sea
I haven't heard any Ukrainian bands yet. Any recommendations?
Oh hell yeah!

Drudkh
Hate Forest
Blood Of Kingu
Astrofaes
Nokturnal Mortum
Aryan Terrorism (might want to keep away from this lot)

Out of those bands I'd say Drudkh are my favourite. Their last album Handful Of Stars is simply amazing. They use a lot of well known Ukrainian poems as lyrics to a lot of their songs. Here's a sample!
http://www.youtube.com/watch?v=-ugttoQZalU